Menținerea curățeniei în bucătăriile profesionale nu este doar o obligație legală, ci și un aspect esențial pentru siguranța alimentelor și reputația afacerii tale. Curățarea și igienizarea echipamentelor și spațiilor de lucru previn contaminarea alimentelor, asigură respectarea normelor HACCP și te protejează în cazul unui control ANPC sau DSV.
Pentru a te ajuta să menții un standard ridicat de igienă, am creat mai multe variante de Fișă de Igienizare a Echipamentelor și Spațiilor pe care o poți descărca și folosi în locația ta, in functie de necesitati.
CLICK AICI PENTRU A DESCARCA FISA DE IGIENIZARE
Cum se completează fișa de igienizare?
Tabelul de igienizare este un document care atesta faptul că respectați normele de igienă și protecție sanitară în unitatea ta HoReCa. Fișa de igienizare trebuie completată zilnic și trebuie să conțină informații esențiale despre procesul de curățare a echipamentelor și spațiilor.
Ce trebuie să conțină fișa de igienizare:
- Denumirea echipamentului sau suprafeței – Ex: Masă de lucru, cuptor, malaxor, friteuză, hota.
- Substanța utilizată – Trebuie menționat produsul de curățenie folosit si concentratia acestuia (conform fisei de la producator).
- Data cand a fost efectuata igienizarea– Fiecare operațiune de igienizare trebuie înregistrată.
- Responsabil – Numele și semnătura persoanei care a efectuat igienizarea.
- In cazul in care in anumite zile nu se desfasoare activitatea de productie, in spatiul dedicat acelei zile nu se va completa nimic
- In casuta din fiecare zi din saptamana se va nota cu „C” (igienizarea a fost conforma) sau „N” (igienizare neconforma)
- ATENTIE: In cazul in care igienizarea a fost NECONFORMA trebuie sa efectuati o igienizare suplimentara si sa inregistrati efectuarea acesteia.
Ca regula generala, igienizarea se face la sfarsitul programului de lucru, tabelul pe care l-ati descarcat se completeaza zilnic DUPA efectuarea igienizarii.
O intrebare frecvente a celor de la ANPC este cat de des „spalati” diferitele echipamente, ustensile sau spatii de lucru. Raspunsul corect este ORI DE CATE ORI ESTE NEVOIE dar minim conform planului de mai jos:
- ZILNIC – toate echipamentele, mesele de lucru si ustensilele care intra in contact direct cu alimentele: cuptoare, malaxor, friteuze, mese inox etc.
- ZILNIC – spatiul de productie: paviment, pereti, usi + vestiare si toalete angajati
- SAPTAMANAL – tavan, instalatiile de climatizare si fly killerele (aparatele pentru prinderea insectelor)
Sfaturi si reguli pentru o igienizare eficientă:
✔ Folosește produse de curățenie omologate pentru industria alimentară.
✔ Evită utilizarea bureților de bucătărie murdari sau reutilizați.
✔ Efectuează igienizări suplimentare în perioadele de activitate intensă.
✔ Păstrează fișele de igienizare completate la zi pentru eventualele controale.
✔ Cosurile de gunoi din zona de productie neparat sa fie prevazute cu capac si actionare la picior
Nu uita, lipsa unui plan de igienizare și a dovezilor de curățare poate duce la sancțiuni și chiar închiderea temporară a unității. Descarcă acum fișa de igienizare și implementează un sistem eficient în bucătăria ta!