Astăzi, 18 martie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a republicat un ordin controversat privind obligativitatea afișării publice a adaosului comercial, document disponibil pentru consultare în secțiunea de transparență decizională a site-ului instituției.

Ce prevede ordinul ANPC?

Conform prevederilor acestui ordin, toate companiile care comercializează produse, inclusiv comercianții online, importatorii, intermediarii și distribuitorii, vor fi obligate să afișeze sau să comunice adaosul comercial pentru fiecare produs. Această măsură vizează o transparență sporită în relația cu consumatorii, dar ridică o serie de probleme semnificative.

Probleme de constituționalitate și implicații juridice

Experții atrag atenția asupra faptului că acest ordin poate intra în conflict cu mai multe reglementări legale:

  • Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale;
  • Directiva 943/2016 privind protecția secretelor comerciale;
  • Articolele 45 și 135 din Constituția României, care garantează libertatea economică și protecția concurenței loiale.

Prețul de achiziție al unui produs este considerat informație confidențială și face parte din strategia comercială a unei companii. Dezvăluirea adaosului comercial ar putea afecta concurența și ar putea duce la situații de dumping sau la practici anticoncurențiale.

Din vânzarea unui burger la prețul de 33 RON, cu un adaos aparent mare de 300%, profitul net final (înainte de alte eventuale cheltuieli și riscuri) este de aproximativ 5.29 RON dacă profitul este distribuit ca dividende. Acoperirea costurilor directe (materii prime, ambalaje, comision aplicație, TVA) și a celorlalte costuri operaționale (electricitate, apă, chirie, salarii etc.) mananca o mare parte din „profit”.

Costuri directe:

  • Cost total materii prime și ambalaje: 11 RON
  • Comision aplicație online: 4.95 RON (15%)
  • TVA: 6.27 RON (19%)

Profit brut (înainte de alte cheltuieli):

  • Profit brut: 10.78 RON

Alte costuri operaționale (estimate):

  • Costuri indirecte totale (electricitate, apă, chirie, salarii etc.): 3.78 RON

Profit curat și impozite:

  • Profit curat înainte de impozite: 7 RON
  • Impozit pe profit (16%): 1.12 RON
  • Profit după impozitul pe profit: 5.88 RON
  • Impozit pe dividende (10%): 0.59 RON (aproximativ)
  • Profit net final (aproximativ): 5.29 RON

Este important de reținut că acest calcul nu include costuri suplimentare precum:

  • Controale și amenzi: Acestea sunt imprevizibile, dar pot avea un impact financiar semnificativ.
  • Grija salariaților: Aceasta include nu doar salariile, ci și contribuțiile sociale, training-uri, beneficii etc.
  • Necesitatea de a face investiții: Investiții în echipamente noi, modernizări, marketing etc.
  • Costuri de marketing și publicitate: Pentru a atrage clienți.
  • Costuri administrative și contabile.
  • Riscuri diverse: Produse expirate, daune, fluctuații ale prețurilor materiilor prime etc.

La Food Gear Romania găsești echipamente profesionale care respectă toate cerințele ANPC și, bineînțeles, și pe cele ale lui Piedone! Puteti vedea gama noastra de produse facand click aici.

Impactul asupra pieței

Implementarea acestei reglementări ar putea avea efecte negative asupra afacerilor, deoarece consumatorii, văzând adaosul comercial, ar putea evita achiziționarea anumitor produse fără a întelege costurile operaționale implicate (logistică, stocare, distribuție, taxe, marketing etc.). Aceasta ar putea afecta vânzările și profitabilitatea comercianților.

Cum se poate acționa?

Având în vedere implicațiile majore ale acestui ordin, este crucial ca antreprenorii și asociațiile profesionale să transmită puncte de vedere către ANPC până la 28 martie 2025. Pentru ca aceste observații să aibă un impact real, sunt recomandate următoarele strategii:

  1. Depunerea de puncte de vedere colective prin intermediul asociațiilor patronale și de antreprenori, cu un număr cât mai mare de semnatari.
  2. Limitarea numărului de puncte de vedere individuale, pentru a evita o avalanșă de documente care ar putea fi ignorate.
  3. Argumentarea bazată pe legislația în vigoare, nu doar pe impactul economic.
  4. Pregătirea pentru contestarea în instanță a ordinului, dacă acesta va fi adoptat în forma actuală.

Concluzie

Obligația afișării adaosului comercial este o măsură cu implicații profunde asupra mediului de afaceri din România. Având în vedere aspectele juridice controversate și posibilele efecte negative, este esențial ca actorii din industrie să se mobilizeze pentru a exprima un punct de vedere clar și argumentat până la termenul limită stabilit de ANPC.